♡ izzah ♡: Trauma 1 : Perempuan Tanpa Hak

Saturday, June 30, 2012

Trauma 1 : Perempuan Tanpa Hak

Assalamualaikum..

Dah lama saya tak drive.Almost 7 months I guest.Hmm..Bila dah berehat lama dari atas jalan,tak dinafikan saya jadi takut nak drive lagi.Sementelah dah 3 kali saya accident few months before I'm get married,betul betul buat saya trauma.Eventho saya tak cedera dalam semua accident tu,tapi masih terkesan dalam hati lagi lagi bila duduk dalam ambulans!serik kau...


Peristiwa malang pertama, malam 24/12/2010 yang men'trauma'kan.


Masa tu saya masih kerja dekat Batu Pahat dan berulang alik sejauh 100km pergi dan balik.


lokasi sebenar kejadian 

berhampiran dengan jejantas kilang Fujitsu if I'm not mistaken

Dek kerana terlalu panik,saya tak dapat ambil gambar kejadian.Malah,no plat kereta mamat tu pun saya lupa.JML **** serius tak ingat (T____T)*sigh.Saya keseorangan pulak tu.At first,memang nak buat repot kat balai polis.And even saya tak ada hal kalau saya perlu bayar lebih,janji kesalahan saya diperlakukan dengan adil.Memang betul salah saya sebab hentam kereta mamat  BLM tersebut.Tapi.......Macamana saya boleh langgar?Saya huraikan disini :

* Mamat Saga BLM tiba tiba masuk dihadapan saya dari lorong kiri (masa tu saya di lorong kanan)
* Saya tak nampak signal kereta mamat tersebut yang mana signal beliau menyamai lampu brek (ada sebab kenapa lampu signal tak sama dengan lampu brek b****!)
* Brek saya ada masalah bila hujan.Saya terpaksa brek emergency 2 kali,pertama masa mamat tu tiba tiba masuk depan saya dan kedua masa mamat tu brek mengejut sebab ada kereta nak masuk simpang.

Saya memang panik sebab saya tak pernah langgar orang,even accident pun tak pernah dalam sejarah 5 tahun memandu.Saya nak bawak kes ke balai,tapi hak saya dinafikan.Mereka tak mahu kes ni jadi rumit.Memang pun tak rumit sebab kedua dua kereta tu tak kemek or kopak.Cuma ada kesan gores sikit je.Kereta saya yang problem dan kopak teruk.Tapi cara mereka menghentam saya semata-mata memang tak adil.Mentang mentang saya perempuan dan tak ada saksi yang nampak,kesalahan tu jatuh atas bahu saya seorang.Kalau saya bawak pergi balai,for sure mamat tu pun kena sebab dah terang lagi bersuluh dia pun salah sebab dia pakai kaler merah untuk signal yang menyebabkan kekeliruan!Memang macam ni lah agaknya nasib female-driver kat Malaysia.Perempuan tetap salah eventho dah memandu dengan berhati hati sebab for some people,road is not for women.

Sejak hari tu,saya try jadi lebih berani and more confident with myself.And most of all,no more over-panic!Seriously..

* no pictures as I super panic at the moment.haishh.


No comments: